Ix3 – Palveluiden rooli pk-yrityksissä
Palveluliiketoimintaan siirtyminen edellyttää valmistavan teollisuuden yrityksiltä ja niiden asiakkailta uudenlaista ajattelua ja liiketoimintamallien muutosta. Uusia osaamistarpeita nousee myös palveluiden kehittämisessä. Yksi palveluiden myötä korostunut näkökulma on asiakaskeskeisyys.
Tässä esityksessä tarkastellaan palveluita kehittämisen kohteena sekä luodaan katsaus siihen, miten pk-yritykset palvelukehittämisen näkevät. Lisäksi videolla esitellään Palvelukartta-työkalua, jonka avulla yritys voi tarkastella ja arvioida nykyistä palveluliiketoimintaansa ja palvelukehittämisen tapaa. Työkalu tukee yrityksiä palveluliiketoiminnan muutospolun määrittämisessä. Työkalu on kehitetty tuotetta valmistavien pk-yritysten tarpeisiin Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Digikasvu-hankkeessa.