Digitala lösningar för hantverkare

Den här sidan har tagits fram inom ramen för projektet Crafts Code (CReative Actions For Tailoring Smes’ COmpetitive DEvelopment) som stöds av Europeiska unionens Interreg Europe-program. Läs mer om projektet 

För att förbli konkurrenskraftiga måste små och medelstora hantverksföretag kunna förbättra sina processer, produkter och tjänster. På den här sidan hittar du digitala verktyg och lösningar för hantverkare som möjliggör innovativ produktutveckling, design och marknadsföring.

3D-utskrift

3D-utskrift är en process där en digital modell omvandlas till ett tredimensionellt fysiskt objekt. 3D-utskrift gör det möjligt att tillverka delar som är svåra att tillverka med traditionella metoder. Typiska material som används vid 3D-utskrift är plast och metall. Modellen av den produkt som ska skrivas ut kan skapas antingen med hjälp av gratis programvara (t.ex. SketchUp, Tinkercad och Blender) eller kommersiell programvara som Solidworks eller Inventor.

3D-utskrift erbjuder många möjligheter för hantverkare. 3D-skrivare kan till exempel användas för att tillverka en mängd olika stenciler och formar. Detta innebär att exakt samma form kan skrivas ut igen. 3D-utskrift är också ett bra alternativ för att göra olika testbitar och delar samt formar. Dessutom kan 3D-utskrift vara ett bra alternativ för att till exempel tillverka olika typer av nålar för stickning.

I Österbotten erbjuds 3D-tjänster av Hesplan Oy och Grano i Vasa och TRi design i Teuva. Dessa företag erbjuder hantverkare möjligheten att utveckla, designa, modellera och trycka produkter utan att behöva äga dyr utrustning eller licenser för dyra programvaror.

Energy Vaasa 3D-center

Syftet med projektet, som finansieras av Österbottens regionråd, är att öka samarbetet och kunnandet inom 3D-metallutskrift bland företag och universitet i regionen. Projektet kommer att resultera i Energy Vaasa 3D-center, ett kompetenscentrum som är öppet för alla som är intresserade av 3D-metallutskrift. Centret kommer att främja samarbete mellan små, medelstora och stora företag, universitet och andra offentliga aktörer, vilket är en stor möjlighet för små och medelstora företag inom hantverkssektorn. Läs mer

Technobothnias pilotmiljö för framtida innovationer i användargränssnittet

Projektet kommer att identifiera den hårdvara och de verktyg som behövs för att skapa och utvärdera användargränssnitt samt utforma och implementera en pilotmiljö vid Technobothnia. I framtiden kommer pilotmiljön att kunna erbjuda forskning, innovation och pilotverksamhet. Technobotnias webbplats

3D-skanning

Vid 3D-skanning är det möjligt att genom skanning ta fram data om ett önskat objekts utseende och form. Dessa data används för att bygga en tredimensionell modell som kan ändras med hjälp av 3D- och CAD-programvara. Detta gör det till exempel möjligt att ändra storlek eller duplicera ett visst objekt. För hantverk är det användbart att ändra storlek och kopiera ett stycke, t.ex. för att göra olika typer av formar.

Företag som erbjuder 3D-skanningstjänster till hantverkare gör det till exempel möjligt att omvandla fysiska föremål till en digital form utan att det behövs dimensionella ritningar. 3D-skanning gör det också möjligt att duplicera och ändra storlek på unika föremål. I Finland erbjuds 3D-skanningstjänster bland annat av 3DTech, 3DCadsolutions och AIPWorks.

Laserskärning

Laserskärning är en metod för att skära ett material som ska bearbetas med hjälp av en laser. Laserskärning ger ett rent och exakt snitt. Laserns precision gör det möjligt att skära unika och krävande mönster på en mängd olika material som papper, akryl, trä och läder.

Inom hantverk kan lasrar användas för tillämpningar som lasergravyr och märkning samt för att tillverka exakta stenciler. Laser kan också ge en ny dimension till utskrift.

Företag som erbjuder laserskärning är Veslatec, Tarkmet, HTLaser, Welas och UltraCut från Vasa. Steelcomp Oy, med säte i Vasa och Kauhava, erbjuder också laserskärningstjänster.

Digital utskrift

Digitalt tryck är en tryckteknik som gör det möjligt att skapa ett mönster på papper direkt från en digital källa. Digitaltryck erbjuder många möjligheter till hantverk. Det möjliggör bland annat en mycket detaljerad återgivning av färger, fotografisk reproduktion av tryck, tredimensionella avtryck och olika ytor på den tryckta produkten. Digitaltryck möjliggör också foliering, dvs. metalliskt bläck. Foliering ger trycket en visuell effekt och möjliggör personlig anpassning.  Den kan också användas för att skriva ut det önskade mönstret på olika ytor.

Digitaltryck erbjuds bland annat av Tarramaa Oy och Waasa Graphics Oy i Vasa.

Nätbutik

Nätbutiker är ett utmärkt sätt att sälja ditt eget hantverk utan att behöva betala hyra för ett fysiskt utrymme. Du kan antingen starta en egen webbutik eller sälja dina produkter i en allmän webbutik.

Molla Mills är en finsk konstruktör av virkmönster och författare. Hennes produkter är moderna och fräscha. Molla Mills webbshop är inspirerande och visuellt vacker. Molla Mills mönster finns till försäljning på nätet, vilket gör det möjligt för köparen att virka vackra mönster designade av Molla Mills. De garner som behövs för mönstren finns också tillgängliga. Molla Mills anordnar också workshops för att sammanföra stickare. Molla Mills nätbutikskoncept är mycket innovativt, eftersom där inte säljs produkter som kräver mycket resurser och kapital, utan där erbjuds instruktioner som inte kräver material eller tillverkningsprocess.

Ett bra exempel på en nätbutik som ägnar sig åt finländskt hantverk är MadeBy Käsityökortteli, som säljer produkter som är handgjorda i Finland av medlemmarna i SKYT ry (Finnish Crafts Entrepreneurs). Lov!t-butiken är en marknadsplats för finländska hantverksmärken. Du kan registrera dig som säljare i Lov!t-butiken via e-post eller genom att fylla i ett kontaktformulär. En annan nätbutik för finskt hantverk som är värd att nämna är Villeriina, som kallar sig ”ett varuhus för små finska hantverksföretagare”.

Fler nätbutiker

Bloggar

Blogg är en förkortning av weblog. En blogg är en webbplats där en eller flera bloggare producerar sitt eget innehåll. På en blogg är det lätt att hitta innehåll som texter, bilder och videor i kronologisk ordning. Bloggar är ett bra sätt att upprätthålla din egen portfölj av hantverk, till exempel. Du kan också använda en blogg för att visa upp de tekniker du använder.

På Lov!t-webbplatsen finns en blogg, där olika hantverkare har skrivit blogginlägg om sina hantverk. Kototeko är en blogg om hantverk som drivs av en producent av hantverksinnehåll, där du kan hitta en samling av hantverkssteg och instruktioner.

Digitala program och inlärningsmiljöer

Digitaliseringen möjliggör en mängd olika digitala inlärningsmiljöer, som är utmärkta möjligheter att dela med sig av vägledning, inspiration och idéer. En digital inlärningsmiljö är en miljö som inte kräver att du är närvarande, utan där lärandet sker virtuellt. Digital programvara är programvara som gör det möjligt att till exempel göra 3D-design virtuellt.

Punomo.fi är en webbplats som samlar distansundervisningsmaterial, designidéer och hantverksinstruktioner samt anordnar webbseminarier, dvs. evenemang på nätet. Tinkercad.com är en webbplats där du till exempel kan lära dig om 3D-design.

Studiematerial på nätet

Webbplatslösningar

Webbplatser erbjuder många möjligheter till olika lösningar utöver den vanliga hemsidan. Hållbarhetsveckan.fi är en webbplats som samlar de evenemang som ordnas i Finland under veckan för hållbar utveckling. Evenemangen är indelade efter region. Du kan registrera ditt eget evenemang under veckan för hållbar utveckling på webbplatsen, som kommer att publiceras på webbplatsen efter godkännande.

För finländska hantverkare skulle en liknande lösning kunna vara ett utmärkt tillfälle att samla hantverksrelaterade evenemang och utbildningar på ett och samma ställe. På så sätt kan både mindre och större aktörer få synlighet och samtidigt få information om andra hantverksrelaterade evenemang i Finland.

Ett annat bra exempel på en mångsidig webbplatslösning är sweetambs.com. Webbplatsen samlar material som berör dekoration av kex. Webbplatsen innehåller en nybörjarguide om hur man dekorerar kakor, handledning och paket för kakdekoration som innehåller allt du behöver för att dekorera en viss typ av kaka. Det finns en avgift för kit. Det finns också en sektion ”members only” på webbplatsen, som endast är avsedd för betalande kunder. Här kan du välja mellan ett billigare eller dyrare månadsmedlemskap.

Lösningar för sociala medier

Sociala medier är internettjänster och program som gör det möjligt för användare att kommunicera med varandra och skapa eget innehåll. De mest populära sociala medietjänsterna år 2022 kommer att vara YouTube, Facebook och Instagram.

Sociala medietjänster som Instagram och TikTok är ett utmärkt sätt att synliggöra ditt eget hantverk eller t.ex. utbildningsvideor. Amber Spiegel, som går under namnet @sweetambs på Instagram, har specialiserat sig på att dekorera kakor. Hon har samlat hela en miljon följare på Instagram med innehåll som uteslutande handlar om att dekorera kakor och bakverk. I TikTok kan du ladda upp videoinlägg, medan Instagram bygger på både bilder och videor.

Pinterest är en tjänst för delning av länkar och bilder där du kan skapa och upprätthålla olika samlingar efter tema. Till exempel kan hantverkare skapa samlingar av olika tekniker och inspirationskällor.

En annan social plattform som är värd att nämna är videotjänsten Vimeo. YouTube är också videobaserat, vilket är ett bra sätt att ladda upp till exempel videor som lär ut dina egna hantverk.

Dessa tjänster erbjuder också betalda prenumerationer för mindre grupper av följare, eller så kan användarna köpa eller hyra en separat video för att lära sig mer om ett ämne, t.ex. hantverkstekniker. Dessa kan också användas för virtuella kurser.

YouTube-studiematerial

Inspireras på Instagram

Inspireras på TikTok

Online-mötesverktyg och streamingplattformar

Digitaliseringen gör det möjligt att hålla möten utan personlig kontakt. Online-mötesverktyg som Zoom, Google Meet och Microsoft Teams är tjänster som gör det möjligt att hålla olika evenemang på distans. För hantverksbranschen är detta ett utmärkt tillfälle att enkelt organisera till exempel onlinekurser utan att behöva organisera mycket. I de ovannämnda tjänsterna är interaktionen ömsesidig, eftersom alla deltagare kan ha en videokamera och mikrofon på om de vill.

Livestreaming innebär livestreaming. Streaming gör det möjligt att sända högkvalitativ video live via Internet. Tittarna kan kommentera sändningen i kommentarsfältet. Populära streamingtjänster är YouTube Live och Twitch. Streaming kan också användas för att organisera olika hantverkskurser eller evenemang. Plattformar för onlinearbete och streamingplattformar kan också användas för virtuella kurser.

CoprotoLab, en innovationsplattform för industriella tjänster

Tjänsterna är viktiga för hantverkare. De kan utformas som prototyper, dvs. versioner och modeller kan utvecklas och testas. Testerna visar vad som fungerar och vad som inte fungerar, och de ger också kommentarer från konsumenterna. Detta bidrar till utvecklingen av den slutliga tjänsten. Tjänsterna kan också testas virtuellt. En sådan plattform är CoProtoLab.

Den internationellt unika CoProtolab-miljön för prototyper tillhandahåller verktyg för industriell tjänsteinnovation från idéutveckling till skydd av tjänster. Riktlinjerna, mallarna och grunderna för att genomföra workshops och använda olika skyddsmetoder är lätta att genomföra både i företaget och i utbildningen.

QR-kod

En QR-kod är ett rutmönster eller en streckkod som innehåller information. Koden kan läsas med till exempel en smartphone eller surfplatta. Vissa smarttelefoner har möjlighet att läsa en QR-kod, medan vissa smarttelefoner kräver en separat nedladdning. En QR-kod kan skapas med hjälp av en QR-kodgenerator. Det finns många QR-kodgeneratorer på internet, både gratis och betalda.

QR-koden kan användas för många olika ändamål och finns på många olika ställen. Till exempel kan en QR-kod läggas till på förpackningen till en hantverksprodukt och leda köparen till en webbplats om hur produkten tillverkas och vilka material som används. QR-koden kan också leda läsaren till ett recept för produkten eller en video som visar olika tekniker för att tillverka produkten.

Adobes kostnadsfria QR-kodgenerator

QR Code Generator – gratis QR-kodgenerator

Lärandemiljöer och läromedel på nätet

InnoWork, ServiceDigiCulture ja Inn-Commerce är EU-projekt som syftar till att utveckla och främja små och medelstora företags innovationsförmåga och förmåga att anpassa sig till nuvarande och framtida förändringar i samhället.

ServiceDigiCult, Digital and Sustainable Innovation for the Cultural and Creative Sectors för de kulturella och kreativa sektorerna (marknadsföringsnamn: ServiceDigiCulture; 2021-2023). Syftet med projektet är att främja tjänsteinnovation och tjänsteutformning samt förmågan hos företag, arbetstagare och arbetslösa inom den kulturella och kreativa sektorn att anpassa sig till nuvarande och framtida samhällsförändringar, utmaningar och särskilda situationer, t.ex. corona pandemin. På så sätt kommer projektet att bidra till att främja och upprätthålla sysselsättningen inom sektorn och skapa en mer hållbar grund för sektorn. Projektet kommer särskilt att fokusera på tjänsteinnovation och förnyelse och hur man kan omvandla produkter till tjänster på ett kundorienterat sätt och hur man kan göra dem tillgängliga för kunderna på ett hållbart sätt och förutse förändringar i samhället och sektorn. I denna process kan man utnyttja digitalisering. ServiceDigiCult är ett projekt som samfinansieras av EU:s strategiska partnerskapsprogram Erasmus+.

ServiceDigiCultures webbplats

Mer om ServiceDigiCultureLisätietoa ServiceDigiCulturesta

Inn-Commerce, Gamified Training for Successful Commercialization of Young SMEs’ Innovation (2017–2018). Projektet syftar till att främja kommersialiseringen av unga små och medelstora företags innovationer genom att förbättra deras färdigheter och kunskapsbas när det gäller marknadsföring av produkter och tjänster. Detta kommer att uppnås genom spelifierat coachningsmaterial, en guide för små och medelstora företag och professionella coacher om hur materialet ska användas och exempel på god praxis för kommersialisering av innovation. Inn-Commerce är ett projekt som samfinansieras av EU:s strategiska partnerskapsprogram Erasmus+.

Mer om Inn-Commerce 

InnoWork, Towards a more innovative workplace (2014–2016) syftar till att främja innovation på arbetsplatsen. Detta kommer att ske genom att utveckla och producera coachningsmaterial för att främja innovation på arbetsplatsen för mikroföretag och små och medelstora företag och, som en andra målgrupp, för tillhandahållare av yrkesutbildning. Projektet syftar också till att bygga upp synergier mellan små och medelstora företag, forskarsamhället, yrkesutbildningen och EU på området kreativitet och innovationshantering. InnoWork är ett projekt som samfinansieras av EU:s strategiska partnerskapsprogram Erasmus+.

InnoWorks webbplats

Mer om InnoWork

Kontakta oss!

Tanja Oraviita

Projektchef
tanja.oraviita@vamk.fi

+358 40 163 2940